Recensioner
En RAR Föreställning, duon LIME på Soppscenen på Kalmar Teater, Kalmar hösten 2006
Med klar röst, som verkligen bar ut i lokalen, sjöng Caroline Rendahl sina nyskriva sånger som hon
inspirerats till av olika händelser i sitt liv, från den tidiga barndomens minnen till den stora
kärleken som ställde allt på huvudet. Samspelet med den mycket skicklige slagverkaren Ola Norrman var
precist, avspänt och naturligt. Duon skapade
med rytm en suggestiv stämning som blev en grund för Caroline Rendahls tänkvärda texter till musik
som spände över ett brett musikaliskt fält, från folkviseton till pop och jazz. - Östran
I korsvägen, Teater Kattma, Falun 2006
Caroline Rendahl gör en utmärkt roll som den osäkra och stressade tonårsflickan. Just sårigheten, knixandet och den spelade kaxigheten trots orons vulkan inom henne. Publiken skrattar. Träff - Dalademokraten
Caroline Rendahl och Bengt Erlandsson lyckas fylla hela scenrummet med liv, samtidigt som de värnar om nyanserna - Falukuriren
Pinocchio, Malmö Dramatiska Teater 2005
Caroline Rendahl är perfekt i rollen som pinniga Pinocchio - Dagens Nyheter
Caroline Rendahl i titelrollen är sagolik och spelar med oförfärad nerv genom hela föreställningen - Skånska Dagbladet
I rollen som Pinocchio ses unga Caroline Rendahl som med sitt behändiga format och sin livliga mimik gör en rörlig och rolig version av den egentligen välvillige men tanklöse träskallen - Sydsvenska Dagbladet
Caroline Rendahl lyckas med friskt tempo och generös gestik gjuta liv i Pinocchio, som kastas mellan nyfikenhet på världen och dåligt samvete gentemot sin far - Kvällsposten
Caroline Rendahl rör sig snabbt över den stora scenen och har en fin, valpig gestik som Pinocchio. Hon är pigg och nyfiken i sin uppsyn men inte särskilt anarkistisk, bara lättlurad - Svenska Dagbladet
I Caroline Rendahls gestalt frigörs Pinocchios rätta dramatiska egenskaper, fint balanserande mellan den pojkaktigt rastlösa och godtrogna nyfikenheten, och det truliga och besvärliga gnället - Kristianstadsbladet
Caroline Rendahl är i sina rörelser bra på att ge dockan en kropp av trä - Helsingborgs Dagblad
Prinsessan Sorgfri, Sörmlands Musik & Teater 2005
I Sörmlands Musik & Teaters version spelas prinsessan Sorgfri av en övertygande och säker Caroline Rendahl – Sörmlands Nyheter
…i Caroline Rendahls gestalt är Prinsessan en alltigenom god och charmerande yrhätta – Scentidningen Nummer
En midsommarnattsdröm, Regionteatern Blekinge/Kronoberg 2004
Caroline Rendahls Puck är oemotståndlig – Scentidningen Nummer
Caroline Rendahl gör rollen med en oupphörlig fysisk uppmärksamhet, energisk och elektriskt närvarande både som upptågsmakare och iakttagare – Svenska Dagbladet
Caroline Rendahl gör den allestädes närvarande Puck och sätter extra fläng på scenen – Aftonbladet
Den lekfulla Puck, alltid en huvudperson i denna pjäs, spelas av Caroline Rendahl som är outstanding i sin roll. Hon ger rollen kvinnlig charm, kattlik smidighet och underfundig humor som driver föreställningen framåt – Blekinge Läns Tidning
Caroline Rendahl har en fenomenal stringens inte bara i ansiktsuttrycken , utan i alla rörelser …hon är uppsättningens fixstjärna – Smålandsposten
Vildanden, Regionteatern Blekinge/Kronoberg 2003
Uppmärksamt följer Caroline Rendahls Hedvig alla rörelser i rummet, fladdrar hoppfullt runt de vuxna, kryper upp i ett knä, iakttar, tar efter och prövar vuxenvärlden, ett litet tag till i skydd av rollen som barn – Svenska Dagbladet
Caroline Rendahl i flickrollen som Hedvig är rörande genom själva sin brist på ömtålighet. Så rak och praktisk är hon, och har lärt sig handskas så fint med pappas lynneskast, att glädjen blir bevis på sorg – Dagens Nyheter
Terje Maerlis genomtänkta uppsättningar blir inte regiteater. Tvärtom lyfter han samtliga skådespelare till höjden av deras förmåga, även om utrymmet bara tillåter mig att nämna Caroline Rendahls betagande rundögda Hedvig – Expressen
Caroline Rendahl är samma otroligt närvarande aktör som hon var i barnpjäsen Adjö Herr Muffin, fastän här med så mycket bredare register. Hon lyser.- Smålandsposten
Min skugga var min kamrat, en kärleksförklaring till Dan Andersson 2003
Caroline Rendahl sjöng med glasklar stämma och spelade vilsamt på klarinetten – Dala-Demokraten
Caroline Rendahls distinkta recitationer samt klarinett- och sångunderstöd satt helt rätt – Nya Ludvika Tidning
Tala Om, 2002
Caroline Rendahl svarar för starkt skådespeleri i Hans Sjöbergs viktiga kortpjäs – Falu Kuriren
Adjö Herr Muffin, Regionteatern Blekinge/Kronoberg 2003
Caroline Rendahls stjärnögda sjuårstjej älskar och pysslar, undrar och funderar över dödens hemligheter – Svenska Dagbladet
Detta är så bra och så välgjort, och så totalt ärligt, att man som vuxenåskådare blir uppfylld av berättelsen. Caroline Rendahl gjorde redan i förra pjäsen en fullständigt medryckande gestalt, nu har hon en liknande uppgift. När hon tar Ulf Nilssons ord i munnen vibrerar de av existens – Smålandsposten
Det är roligt att konstatera att han (Hans Ung) har fått en mycket kompetent motspelare i Caroline Rendahl, som har spelat liten flicka flera gånger tidigare och därför gör detta på ett självklart sätt. Caroline lyckas fånga sina åskådare – journalist Ingemar Lönnbom
Mamma sökes, Regionteatern Blekinge/Kronoberg 2002
Regissören Johan Bernander … har i Caroline Rendahl ett instrument med brett register – Smålandsposten
Caroline Rendahl som Vera är förunderligt trovärdig. Rollens alla skiftningar avspeglas i hennes gestalt och ansikte: den bottenlösa sorgen, den hämningslösa vreden, pubertalt upproriskt trots och korta ögonblick av uppflammande livsbejakelse och barnslig leklust. – Svenska Dagbladet
Hitom Ditom Bortom, Dalateatern 2001
Föreställningen är ömsint och underhållande, inte minst för att ensemblen sjuder av spellust – Svenska Dagbladet
Störst plats tar Caroline Rendahl som Miranda, ett kärlekstörstande barn…Hon utstrålar en så desperat hjälplöshet att barnen i publiken ständigt vill gripa in och ställa till rätta – Dala-Demokraten
Caroline Rendahl är suverän som kaxig rebell, med morska kliv och blicken full av klentrogen längtan efter vuxengemenskap – Falu Kuriren
Tredje Rikets fruktan och elände, Teaterhögskolan Malmö 2000
…och Caroline Rendahls smärtsamt lojala judiska hustru är några av de träffsäkra porträtt som tecknas i denna i flera avseenden imponerande föreställning – Arbetet
Den stora lögnen, Dalateatern 1998
Sally är vitalt gestaltad av Caroline Rendahl – Gefle Dagblad
De individuella skådespelarinsatserna är genomgående starka. Caroline Rendahl gör Sally med små medel, där inte minst några explosiva utbrott fördjupar bilden. – Falu Kuriren
Caroline Rendahl gör lillasyster Sally, temperamentsfull, fnittrig och opålitlig, men med ett mörkt drag över ögonen, som om hon bär på blodskam – Dala-Demokraten
Sidan uppdaterad 10 juli 2007
|